At rejse er at leve
På vores lejrskoler er eleverne sammen på andre måder og med plads til at lære og opleve nyt. Lejrskolerne har et vigtigt dannelsesperspektiv, hvor både det sociale og faglige er i højsæde.
Når vi er på lejr, oplever eleverne vigtigheden af sammenhold og egen ansvarlighed. De styrkes i sociale relationer og dermed troen på sig selv.
Lejrskoler giver mulighed for anderledes oplevelseselementer i undervisningen. Eleverne får mulighed for at stifte bekendtskab med andre kulturer både lokalt i Danmark og i udlandet.
Indskolingslejr 0. – 2. klasse
Hvert år er 0.-2. klasse på lejrtur. Ofte er destinationen Grænseborgen ved Hejls. Vi mødes forventningsfulde om morgenen med oppakning og højt humør og kører sammen i bus til lejren. Ved ankomsten samles vi til flaghejsning, hvorefter alle finder deres soveplads for at pakke ud.
Området med skov og strand indbyder til mange udendørsaktiviteter, hvor børnene hygger sig med at soppe, fange krabber og små dyr i vandet, undersøge insekter og lege i skoven. Ved bålpladsen hygges med snak, sang, snitte i pinde og snobrød. Lejrturen fyldes både med børnenes egen tid og med fælles aktiviteter, måltider, pyjamasparty og godnathistorier for at skabe sammenhold, tryghed og trivsel for alle.
Forældrene kommer og fornemmer stemningen på lejren, når børnene skal hentes. Her viser børnene stolt det hele frem. Trætte og fyldt med mange indtryk tager alle hjem en oplevelse rigere.
Det er altid en fornøjelse at være med og opleve, hvordan børnene interagerer på tværs af klasserne og hjælper hinanden med stort og småt. Lejrturen er med til at styrke vores fællesskab. Et fællesskab, som vi kan bygge videre på i mange år frem.
Fanø 5. klasse
I slutningen af 5. klasse går turen til Fanø på en 3 dages lejrskole.
Her bor vi på Fanø-kolonien, som ligger helt ud til havet i Sønderho. Her er god plads både inde og ude til sjove aktiviteter. Lejren ligger omgivet af klitter, som indbyder til leg.
Børnene bor på 3-5 personers værelser og får serveret god og sund mad lavet af koloniens køkkenpersonale.
På turen lærer vi både om Fanøs historie og natur. Vi besøger bl.a. Fanø Museum og Skibsfart- og Dragtsamling. Derudover er vi på opdagelse i Sønderho og går tur på Vaden med en naturvejleder. Det er altid en stor oplevelse at se sælerne ligge og sole sig på revet efter en lang gåtur hen over havbunden ved lavvande. Undervejs lærer vi om sømus, sandorme og hvad havbunden ellers gemmer på.
På denne lejrtur er hele årgangen afsted sammen, og vi oplever, at børnene efter denne tur ofte har et større fællesskab på tværs af klasserne.
Bornholm 6. klasse
6. klasserne tager på en uges lejrskole til Bornholm om foråret, hvor der er fuld fart på både oplevelser og læring f.eks. på Hammershus, Natur Bornholm, Moseløkken Stenbrudsmuseum og Christiansø, hvor vi ser ynglende fugle og den helt specielle natur, hvor grundfjeldet stikker op.
Rundkirker, Rokkestenen og Ekkodalen er også noget af det, der giver os indblik i det helt særlige ved Bornholm. Samtidig rystes alle godt sammen på tværs af klasserne, når tiden nydes ved iskiosken, på gåture til nærmeste by, i leg, boldspil og hygge på vandrehjemmet. Den lange rejse til og fra Bornholm giver mulighed for at opleve helt nye sider af både børn og voksne.
Introtur 7. klasse
For at de nye 7. klasser kan lære hinanden at kende og komme ind på livet af hinanden og danne venskaber, tager klasserne på introtur hver for sig.
Introturen er på to dage med en overnatning og finder som regel sted så hurtigt som muligt efter skoleårets opstart. Med på turen er klasselæreren og en anden lærer, der har klassen mange timer om ugen.
Hovedformålet med introturen er hygge, fælles oplevelser og at lære hinanden at kende ved at lave forskellige aktiviteter sammen, som f.eks. bål og bålmad, cykelture, madlavning, spil, leg osv. Alt sammen med til at styrke fællesskabet fra starten.
Hver klasses introtur kan variere i forhold til klasselærerens og elevernes aftaler. Nogle vælger en lang cykeltur med overnatning i hytte, andre vælger bustur med overnatning i telt, andre vælger noget helt tredje.
Udlandstur 8. klasse
I 8. klasse tager vi på en uges lejrskole i udlandet. Den går ikke til det samme sted hvert år, men Polen og Tjekkiet er populære rejsemål. Her vælger vi en kombination af teambuilding og aktiviteter i naturen samt kulturoplevelser.
Ugens program kan bl.a. indeholde klatring, rappelling, cykling på mountainbike og besøg i en koncentrationslejr.
I løbet af ugen oplever eleverne en hel anden side af sig selv og kammeraterne, får fællesskabet endnu mere styrket, og nye kulturoplevelser runder de mange indtryk af. Alt i alt kan der siges, at eleverne får prøvet, set og lært meget.
Det kunne vi ikke opnå på samme måde i hverdagen. Turen bidrager til fagligt og social trivsel og danner rammen for et godt læringsmiljø.
København 9. klasse
I 9. klasse har man en lejrskole, på tre dage, som går til København.
Lejrskolen har både et fagligt- og socialt formål.
Vi besøger bl.a. Statens Museum for Kunst, hvor der arbejdes med kunstværker, sammen med en kunstpædagog, som kan indgå i pensummet i dansk og historie.
Eleverne deltager i forløbet "Politikker for en dag" på Christiansborg, hvor eleverne i løbet af 3½ time skal arbejde med deres eget lovforslag og få det gennemført, med alt hvad det indebærer.
Vi besøger Christiania, hvor vi går rundt med Rundvisergruppen fra staden, og ser en anderledes måde at lave et samfund på.
Om aftenen er vi ofte i teateret for at se en forestilling, som enten kan bruges i fagene eller give os en fælles oplevelse.
Der vil være en begrænset fritid til frokost og shopping, som altid foregår i grupper.